fredag 5 november 2010

All the way..

Jag tror aldrig jag nämnt ordet borderline här i bloggen. Idag, efter att ha läst en kär väns blogg insåg jag att det finns så mycket mer än bara frustration och jobbproblem jag behöver ventilera. Den här bloggen har hela tiden varit tänkt som ett sätt för mig att utvecklas, skriva ned mina tankar och bara vara. Som den perfektionist jag är vill jag egentligen starta en helt ny blogg för att skriva om det som är allra störst för mig, nämligen min diagnos - Borderline, eller Instabil PersonlighetsStörning (IPS) som den också kallas. Här nedan kan ni läsa om borderline:

1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer. Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.
3. Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.
4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar
6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).
7. Kronisk tomhetskänsla.
8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).
9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.

Alla dessa kriterier behöver inte stämma in på en person med Borderline, vissa har mer eller mindre av dessa kriterier. Och precis som med alla andra så stämmer inte allt in på mig heller. Men det här är för att ge er en förståelse för vad jag kämpar med varje dag.

För att jobba med dessa problem, eftersom man kan bli bättre, går jag i något som kallas Dialektisk Beteende Terapi (DBT) och har gjort det i närmare två år. Man går i både individuell terapi så väl som gruppterapi. I veckan när vi hade gruppterapi insåg jag att jag tagit ett stort steg framåt i att förstå och tillämpa de färdigheter vi lärt oss. Anledningen? Nya gruppmedlemmar som precis börjat i terapin. Jag var där de är för cirka två år sedan. Idag kämpar jag fortfarande med mina problem men jag har reducerat dem till en nivå som nästan är möjlig att hantera. Jag har fortfarande lång lång väg kvar att gå, men tar mig sakta uppåt och framåt. Det var faktiskt riktigt häftigt att uppleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar