lördag 29 maj 2010

Fyra dagar att fylla..

Nu är det bara fyra dagar kvar, fyra dagar att ta sig igenom där jag ska göra mitt bästa för att hålla humör och ork kvar. Mot slutet har jag insett att mitt gedigna arbete inte kan leda någon vart utan att klassens riktiga lärare visar mig respekt och dessutom har vilja att arbeta med barnen. Precis som föräldrar som uppfostrar sina barn på olika sätt måste elever som har lärare med olika arbetssätt bli förvirrade. När jag försöker skapa struktur och intressanta lektioner kan jag inte hjälpa dem om deras riktiga lärare samtidigt "motarbetar" det jag gör genom att låta dem springa fritt och göra precis som de vill eftersom hon, som hon uttrycker det bara är kvar sista tiden för att de inte ska få vinna över henne. Organisation, struktur, olika inlärningsstilar och respekt tror jag är nyckelorden för att få en fungerande klass. Kontakt med föräldrar, speciellt i denna ålder, är oerhört viktig men går tyvärr förlorad här.
Under detta vikariat har jag dessutom insett vad jag vill skriva om när det är dags för mitt examensarbete. Inget ont som inte har nåt gott med sig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar