tisdag 16 mars 2010

Varför fight it right?

Ibland behöver man få reflektera känslor, tankar, värderingar och orosmoment. Ibland behöver man göra detta utan att någon känner till vem man är. Ibland behöver man feedback och utomståendes tankar på det man tycker och tänker och går igenom. Detta är därmed en öppen blogg som vem som helst kan läsa, men med en anonym bloggare.

Min historia börjar här, en solig dag i mars 2010, då jag helt enkelt kände att jag behövde någonstans att ventilera mina tankar. Eftersom jag i grund och botten är en mycket känslig person som så väldigt gärna vill hjälpa mina medmänniskor och personer som enligt samhället anses svaga behöver jag ibland släppa på locket. För tillfället är jag en vikarierande lärare med flertalet enligt min uppfattning väldigt krävande elever. Jag har mycket med mig i min ryggsäck som gör att jag brinner för barn och ungdomar som kräver det lilla extra, men samtidigt tar det musten ur mig eftersom jag själv har erfarenheter jag behöver bearbeta. Från att ha varit en nattuggla som gått och lagt mig vid två eller tre om nätterna till att komma hem varje dag helt utpumpad och somna helt utmattad på soffan vid niotiden. Det är en otrolig omställning.

Jag saknar fritid, jag saknar ork och jag saknar mitt sociala liv. Här kommer jag helt enkelt berätta om mina erfarenheter och min kamp att slå mig fram som vikarie.

Namnet fight it right grundar sig helt enkelt i min vilja att göra rätt för de människor jag möter och min vilja att vara en så bra lärare och vikarie jag kan, samtidigt som jag försöker hitta en balans i mitt eget liv och psyke. Det är en svår balansgång och läraryrket är inte alla gånger så lätt att bara släppa när man stänger dörren till sitt eget hem. Jag behöver helt enkelt ventilera, jag behöver få släppa taget och vara mig själv. Jag behöver "fight it right".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar