måndag 29 mars 2010

Det är inte rätt..

Jag går till jobbet varje dag, full av styrka och energi att förändra och förbättra. Det handlar trots allt om barnen. De barn vi varje dag undervisar och näst intill uppfostrar. Det är för dem skolan finns och det är för dem vi arbetar. Jag vet att det gör mig till en bättre människa att hela tiden eftersträva en god miljö för dessa barn. Av just denna anledning blir jag så ofantligt ledsen av att se människor som kämpar mot sitt eget psyke för att barnen inte ska "vinna" över dem. Det finns människor som är i skolan och arbetar som lärare och gör allt för att hålla huvudet över vattnet istället för att erkänna sig besegrade. Undervisningen drabbas. Barnen drabbas. Lärarens familj drabbas med största sannolikhet. De flesta drabbas på ett eller annat sätt. Ibland tror människor så helt och fullt att de gör rätt, när de egentligen till stor del skadar. Det här är bara min åsikt. Om man för länge sedan gett upp att ta "fighter" som leder till att barn mår bra, att de arbetar med det de ska, att de inte stör andra när de arbetar, att de inte mobbas, varför jobba kvar? Varför gå till jobbet och strunta blankt i om barnen jobbar eller gör vad de ska? Varför jobba om man inte ens försöker göra sitt bästa? Om man har slut på ork? Det är i det närmaste fruktansvärt.

Självklart kan man se detta ur fler perspektiv. Självklart måste man ta lärarens erfarenhet i beaktande. Varför vill denna person egentligen inte ta ledigt när det är så välbehövligt, exempelvis? Sen kan man se det ur mitt perspektiv. Låt människor som orkar bry sig och kämpa undervisa de barn som behöver det bäst. I tidig ålder är det viktigt att barn får se vad som är okej och inte okej i verkligheten. Det är inte, med mina mått mätt, okej att förbise mobbning, att elever aldrig någonsin jobbar på lektionerna, mm. Om eleverna redan i låg ålder förbises kommer kunskapsluckorna senare i livet bli enorma. Vi bygger tidigt en grund som barn ska vila på resten av sitt liv.

The bottom line: Elever är värda att värnas om. Elever är värda att få en bra utbildning som ger dem de kunskaper de så väl behöver. Elever ska inte behöva vara rädda för att gå till skolan. Elever ska ha en lärare som ser dem. Punkt.

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att du aldrig blir blind eller döv för din omgivning!

    SvaraRadera